Notícies

Ves enrere <h1> L'Eurocambra aprova les xarxes prioritàries de transport de la UE fins a 2020</h1>

<h1> L'Eurocambra aprova les xarxes prioritàries de transport de la UE fins a 2020</h1>

El PE ha donat llum verda este dimarts a la inclusió dels corredors Mediterrani i Atlàntic en la llista de projectes prioritaris de transport de la UE per a 2014-2020. El programa Connectar Europa disposa d'un pressupost de 29.300 milions d'euros, dels quals 23.200 milions es dedicaran a millorar les connexions de transport, 5.120 milions a xarxes energètiques i mil milions a les telecomunicacions (preus de 2011). La socialista espanyola Inés Ayala és una de les ponents d'este tema.


Segons el compromís aconseguit pel PE i el Consell, els corredors Mediterrani i Atlàntic entraran en la llista de nou projectes prioritaris de la xarxa principal (també denominada xarxa bàsica), que hauran d'estar acabats en 2030 i seran cofinançats per la UE (en ambdós casos la taxa de cofinançament serà del 40 per cent).


En la votació de hui, els eurodiputats han donat llum verda al mecanisme financer Connectar Europa per al període 2014-2020 amb 583 vots a favor, 29 en contra i 30 abstencions. D'altra banda, el reglament que establix les orientacions generals per al desenrotllament de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T) ha rebut 546 vots a favor, enfront de 104 en contra i 41 abstencions.


Els traçats aprovats pels negociadors dins de la xarxa bàsica i que afecten Espanya són els següents:


Corredor Mediterrani


Algesires - Bobadilla - Madrid - Saragossa - Tarragona

Sevilla - Bobadilla - Múrcia

Cartagena - Múrcia - València - Tarragona

Tarragona - Barcelona - Perpinyà


Projectes específics:

  • Algesires - Madrid (connexió ferroviària)

  • Sevilla - Antequera - Granada - Almeria - Cartagena - Múrcia - Alacant - València (connexió ferroviària)

  • Madrid - Saragossa - Barcelona (connexió ferroviària)

  • València - Tarragona - Barcelona (connexió ferroviària)

  • Barcelona: port

  • Barcelona - Perpinyà (connexió ferroviària)


Corredor Atlàntic


Algesires - Bobadilla - Madrid

Sines/ Lisboa - Madrid - Valladolid

Aveiro - Valladolid - Vitòria - Bergara - Bilbao/Bordeus


Projectes específics:

  • Sines / Lisboa - Madrid (alta velocitat)

  • Aveiro - Salamanca - Medina del Campo (connexió ferroviària)

  • Bergara - Sant Sebastià - Baiona (connexió ferroviària)


Altres projectes de la xarxa principal a Espanya

  • La Corunya - Vigo - Palència - Gijón - Palència (autopista del mar i connexió ferroviària)

  • La Corunya - Madrid (alta velocitat)

  • Bilbao - Pamplona - Saragossa - Sagunt (connexió ferroviària)

  • Huelva - Sevilla (connexió ferroviària)

  • Barcelona - València - Liorna (autopista del mar)


A més, l'acord inclou en la xarxa principal els ports espanyols de la Corunya, Algesires, Barcelona, Bilbao, Cartagena, Gijón, Huelva, Las Palmas, Palma de Mallorca, Sevilla, Tarragona, Tenerife i València, així com el port fluvial de Sevilla.


Quant als aeroports, figuren en la xarxa principal Alacant, Barcelona, Bilbao, Las Palmas, Madrid, Màlaga, Palma de Mallorca, Sevilla, Tenerife Sud i València.


Diners per a estudis sobre el corredor Central


Els eurodiputats han aconseguit que el text final incloga el finançament d'estudis d'avaluació del corredor Central, de cara a la seua possible inclusió en un futur en la xarxa de projectes prioritaris.


Context


Segons les dades de la Comissió Europea, la xarxa principal permetrà:

  • la connexió de 94 grans ports europeus amb línies fèrries i carreteres; l'enllaç per ferrocarril de 38 aeroports europeus clau amb grans ciutats;

  • la conversió de 15.000 km de vies fèrries en línies d'alta velocitat;

  • la realització de 35 projectes transfronterers per a reduir les estrangulacions actuals.


Intervencions dels eurodiputats espanyols


En el debat celebrat este dilluns van participar els següents eurodiputats espanyols (per orde d'intervenció).


Inés Ayala (S&D, ponent)


"Des del Parlament consolidem l'articulació del territori peninsular a través de dos corredors ferroviaris transfronterers, l'atlàntic i el mediterrani (...) encara que el port de Vigo també mereix ser port nodal, per això recolzem i hem presentat l'esmena corresponent (...) Estos dos corredors es veuran a més complementats per un tram que, unint els ports de València i de Bilbao, fa d'eix transversal i articula un territori tan necessitat de desenrotllament econòmic com és la província de Terol, entre altres (...) No hem oblidat tampoc l'ambició de travessar un dia el Pirineu pel seu centre, de manera que des del PE hem aconseguit recuperar el projecte de travessia central pirinenca".


"I este Parlament Europeu també ha previst que aquells projectes que ens importen, com el restabliment del Canfranc o el corredor ferroviari Logronyo-Castejón, siguen susceptibles de ser finançats per mitjà de la dedicació del 5 per cent a estos projectes de la xarxa global."


Izaskun Bilbao (ALDE)


"Un dels objectius bàsics és eliminar els colls de botella que impedixen hui la lliure i efectiva circulació de mercaderies i persones a Europa (...) Per a aconseguir-ho, la paraula clau és «compromís». Al País Basc, per exemple, li va tocar apostar per un d'estos projectes en un lloc clau per a connectar la península ibèrica amb Europa. Des d'Euskadi complim amb gran esforç econòmic i enfrontant amenaces terroristes que van costar la vida a l'empresari Ignacio Uría, a qui recorde i rendisc homenatge."


"A pesar de la crisi, seguim encabotats a acabar el nostre tram de corredor Atlàntic, la I basca. Semblant sacrifici quedaria en foc d'encenalls si els estats limítrofs no complixen (...) Cal recordar que la saturació de les xarxes de transport ens costa cada any un 1 per cent del PIB europeu."


Luis de Grades (PPE)


"Espanya ha aconseguit integrar moltes de les seues propostes que tenien com a principal objectiu l'interés comú i, sobretot, el valor afegit europeu. La configuració dels corredors Mediterrani i Atlàntic amb les seues ales respectives cobrixen les necessitats bàsiques del nostre projecte nacional. Des d'Espanya mostrem, a més, la nostra satisfacció per la inclusió de la travessia central del Pirineu en la xarxa bàsica, en relació amb els estudis per a l'avaluació del projecte i l'elecció del traçat."


"Unes quantes plataformes logístiques com Alcázar de San Juan, Lleó, Antequera, Múrcia, Valladolid i Saragossa entraran també en la xarxa bàsica (...) El port de Vigo ha millorat la seua situació, gràcies a la inclusió de la plataforma logística associada al port per a rebre fons, però nosaltres volem que siga inclòs en la xarxa bàsica."


Ramón Tremosa (ALDE)


"El port de Barcelona serà inclòs, per primera vegada, en el mapa de prioritats europees de transport ferroviari i aeri, la qual cosa no va succeir en 2003. Fa deu anys, el govern espanyol del Sr. Aznar i el Partit Popular van excloure tots els ports mediterranis de la xarxa europea."


"Necessitem més diners per a completar els projectes prioritaris de la xarxa bàsica en 2030. Espere que els recursos establits en l'acord de les perspectives financeres ens permeten concloure almenys alguns dels projectes identificats (...) com el corredor Mediterrani."


Francisco Millán Mon (PPE)


"La meua intervenció té un objectiu principal: reiterar que el port de Vigo ha de ser inclòs també en la xarxa principal de la Xarxa Transeuropea de Transport (...) Des de l'any 2012, jo i molts altres diputats hem insistit en la necessitat de completar la xarxa principal amb el port de Vigo. Ara, de nou, molts diputats al PE hem firmat una esmena en esta línia plenament justificada."


"El de Vigo és el port de major trànsit del món en productes de pesca per a consum humà, és un port estratègic per al nord-oest de la península ibèrica pel seu volum de mercaderies i, a més, prompte entrarà en funcionament l'autopista del mar que l'unix amb França. L'ampliació del Canal de Panamà suposarà també un augment molt significatiu del seu volum de noliejament (...) La xarxa principal estarà incompleta si no inclou el port de Vigo."


Procediment: codecisió (procediment legislatiu ordinari), acord en primera lectura

Ref. : 20131115IPR24720